두꺼비춤, 싱글 채널 비디오, 02’32“, 2022
Toad Dance, single channel video, 02’32”, 2022
“몇 달 전 길가를 걷고 있다가 웬 두꺼비가 그냥 가만히 앉아 있는 걸 발견했다. 두꺼비한테 다가가 보니 겁을 먹었는지 차도 쪽으로 뛰어가기 시작했다. 나는 두꺼비 주위에 발을 질질 끌어서 두꺼비를 움직이게 하려고 했다. 사실은 두꺼비가 내 커다란 발에 겁을 먹고 움직여서 차에 치이지 않도록 한 거나 다름없었다.

내 발길질은 선의에서 비롯된 것이지만, 두꺼비에게는 순전히 위협으로밖에 느껴지지 않는다. 어떤 선의는 위협처럼 느껴지고 어떤 위협은 선의처럼 느껴진다. 하지만 내가 길가를 잘 보고 걷지 않았다면 아마 그대로 두꺼비를 밟아 죽였을 거다. 직접적인 위협보다 나쁜 건 무시와 관심 없음이다.”
“A few months ago, I was walking down the road and found a toad lying there. I approached the toad, but it got scared of me and started to jump towards the driveway. I tried to guide the toad into the passage by dragging my feet around the toad. More like, making the toad terrified of my massive feet, so it would move and not get killed by a car.

My footsteps derived from my goodwill, but to the toad, it was a pure threat. Some goodwills feel like threats and some threats feel like goodwills. But if I didn’t pay any attention to the street while I was walking down the road, I'd probably step on the toad and killed it. The worse thing than a direct threat; it’s ignorance and indifference.”
연출, 편집 및 음악
이주연

출연
두치오 발다세로니
톰 체리

감사한 분
올리 둑

후원
오픈 시티 다큐멘터리 페스티벌

Directed, edited and music by
Jooyeon Lee

Performed by
Duccio Baldasseroni
Tom Cherrie

Thanks to
Ollie Dook

Supported by
Open City Documentary Festival

상영 이력
2022 오픈 시티 다큐멘터리 페스티벌, 런던
2023 개의 길이 더 빠르다, 갤러리175, 서울
2023 SET 필름 페스티벌, 런던
Past screenings
2022 Open City Documentary Festival, London
2023 A Dog’s Path Is Faster, Gallery175, Seoul
2023 SET Film Festival, London



이주연은 사회적 고립, 국경을 넘는 친밀감, 노동 불안정, 기술 발전, 산업 독성학과 몸 정치학 등을 포괄한 광범위한 리서치와 인터뷰를 바탕으로, 분석적이면서도 시적인 논픽션 무빙 이미지를 연출한다.

Jooyeon Lee works with analytical yet poetic non-fiction moving image with expansive research and interviews to capture urban alienation, intimacy across borders, labour precarity, technological progress, industrial toxicology and body politics.


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