깜빡이들, 싱글 채널 비디오, 32’44”, 2022
Blinkers, single-channel video, 32’ 44”, 2022
최근 2년 간 지속되었던 전세계적인 깊은 잠에서 깨어난 몇 명의 생존자들이 모여 윙크 살인 게임을 시작한다. 윙크 살인은 몰래 선택된 살인자가 눈을 깜빡여 다른 사람들을 죽일 수 있는 파티 게임이다. (추파의 신호이기도 한) 윙크는 코로나바이러스 팬데믹 기간 동안 우리가 경험한 친밀함의 치명성을 제시한다. 바이러스는 비밀스럽게 전파되고, 피해자들이 누구에게서 전염되었는지 아무도 알지 못하지만, 생존자들은 게임을 즐긴다.

또한 윙크는 다큐멘터리 필름메이킹의 본질을 암시한다. 다큐멘터리는 보통 조용한 초대로 시작하며, 카메라의 렌즈는 윙크를 하는 생존자들의 눈처럼 관음적이기도, 친근하기도 한 시선을 가진다. 윙크 살인을 진행하며, 생존자들은 락다운 기간 동안 그리웠던 것들을 즉흥적으로 흥얼거리며 추모의 노래를 부른다.
A group of people, possibly only a few survivors from a global sleep which everyone went through in these two years, have woken up and gathered to play a game of Wink Murder. Wink Murder is a party game in which a secretly selected killer can kill the other players by winking at them. The wink—often a flirtatious gesture—hints lethality of intimacy we’ve experienced during the coronavirus pandemic. The virus travels secretively, and no one knows whom the victims’ have gotten their fatal cause, yet the survivors enjoy the game.

The gesture of wink also implies the essence of documentary filmmaking: it often starts with a quiet invitation, and the camera lens works as a voyeuristic yet friendly gaze, like the survivors’ eyes. Throughout the game of Wink Murder, the survivors improvise and sing the obituary song of post-pandemic life: things they’ve missed the most during the lockdowns.
연출 및 편집
이주연

출연
두치오 발다세로니
톰 체리
줄리 두젤
분 코바야시
드마르니 세인트 루이스
조아나 워드

감사의 말
올리 둑

후원
오픈 시티 다큐멘터리 페스티벌
Directed and edited by
Jooyeon Lee

Performed by
Duccio Baldasseroni
Tom Cherrie
Julie Dusuel
Bun Kobayashi
Dmarni St Louis
Joanna Ward

Thanks to
Ollie Dook

Supported by
Open City Documentary Festival
상영 이력
2022 오픈 시티 다큐멘터리 페스티벌 (영화제 트레일러본)
2022 인디스페이스 x 인디포럼 작가회의 기획전 독립영화하다
2023 개의 길이 더 빠르다, 갤러리175, 서울
Past screenings
2022 Open City Documentary Festival (excerpt for festival trailer)
2022 Indiespace x Indieforum screening
2023 A Dog’s Path Is Faster, Gallery175, Seoul



이주연은 사회적 고립, 국경을 넘는 친밀감, 노동 불안정, 기술 발전, 산업 독성학과 몸 정치학 등을 포괄한 광범위한 리서치와 인터뷰를 바탕으로, 분석적이면서도 시적인 논픽션 무빙 이미지를 연출한다.

Jooyeon Lee works with analytical yet poetic non-fiction moving image with expansive research and interviews to capture urban alienation, intimacy across borders, labour precarity, technological progress, industrial toxicology and body politics.


MORE

CV
Email
random